Reklama

Wiara

Ożywiony podczas spotkania z Papieżem chciałbym więcej

„Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala” (Hbr 12, 2).
Andrzej: – Słyszałem, że pewna rodzina pojechała na tydzień na urlop, żeby się modlić, ale nie na pielgrzymkę. Co to może oznaczać?

Niedziela Ogólnopolska 32/2016, str. 34

[ TEMATY ]

wiara

duszpasterstwo

itakdalee/Fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspaniale, że o to pytasz. Tego typu wydarzenia nazywa się dziś rekolekcjami. Ta nazwa pewnie kojarzy ci się z przychodzeniem do kościoła przez kilka dni. Jednak może też ona oznaczać coś innego. Nie martw się, oni się tam nie modlili cały czas na kolanach, choć rzeczywiście byli wtedy bliżsi tego, co zaleca nam Jezus, mówiąc: „Módlcie się w każdym czasie” (Łk 21, 36).

Od kilkudziesięciu lat w Polsce – najpierw dzięki Ruchowi Światło-Życie, który najdłużej na wielką skalę organizuje wyjazdowe oazy rekolekcyjne – dynamicznie rośnie liczba świeckich, którzy na kilka lub kilkanaście dni wyjeżdżają z domu, by uczestniczyć w specyficznych ćwiczeniach duchowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Coś słyszałem, ale myślałem, że to tylko dla dzieci...

Ponad 40 lat w takich rekolekcjach uczestniczyła moja babcia. Oczywiście, nie jest to rekord.

W dzisiejszych czasach liczba i różnorodność form rekolekcji zamkniętych jest ogromna. Dzięki temu każdy i w każdym wieku może znaleźć coś dla siebie.

Co je łączy?

„Poznacie ich po ich owocach” (Mt 7, 16). Tak, uczestników rekolekcji, którzy wracają do domu, łączą wielki pokój i radość od Ducha Świętego oraz piękne „światło w oczach”. To, co niedawno ich absorbowało i denerwowało, teraz jest na dalekim planie. Ich życie stało się „nowym śpiewem”, który Pan wkłada w ich usta i ręce (por. Ps 40, 4). Najwyraźniej widać to u tych, którzy do tej pory nie żyli dla Boga, nawet jeśli w Niego wierzyli.

Reklama

Piękne jest to, że niektórzy z nich nie zdają sobie sprawy z wielkości przemiany. Dzieje się tak dlatego, że odrobina świętości, którą otrzymali, zbliża ich do normalności, bo normą dla człowieka jest bycie obrazem Boga (por. Kol 1, 15).

Niewidoczne dobro przynosi widoczne owoce. Niektórzy z czasem tracą je, dlatego że nie wprowadzają w swoje codzienne wybory zasady posłuszeństwa Panu, którą z powodzeniem podejmowali wspólnie z pozostałymi uczestnikami rekolekcji. Wówczas byli wzajemnie dla siebie świadkami (por. Hbr 12, 1).

Kiedy ja mógłbym pojechać?

Kiedy tylko możesz – jedź. Nie musi to być bardzo daleko, na miejscu też są takie możliwości, choć nie przez cały rok. Dużym atutem części rekolekcji zamkniętych jest to, że można podczas nich praktykować poznawane Boże zachęty. Może się dokonać pierwsze doświadczenie życia Ewangelią.

Nie da się ukryć, że takie ćwiczenia kosztują. Potrzeba trochę czasu, pieniędzy, trudu – ale nie bardzo dużo. Owoce natomiast będą na lata i oby na wieczność. Intensywność naszego wzrostu podczas nich jest tak wielka, że nagle dostrzegamy, jak dobra to jest inwestycja. Najmądrzejsi robią, co tylko potrafią, by „biec” dalej, nie zatrzymywać się, bo metą jest dopiero pełne zjednoczenie w miłości miłosiernej z Bogiem Ojcem (por. Hbr 12, 1).

Przed zgłoszeniem się na rekolekcje warto porozmawiać jeszcze z kimś, kto zna ich różne formy i stopnie trudności, by znaleźć odpowiednie dla siebie.

Trudno mi to sobie wyobrazić...

Nie sądzę, żeby św. Mateusz czy którykolwiek z Apostołów mógł się spodziewać, co tak naprawdę go czeka, gdy dołączy do Jezusa i Jego uczniów. Przecież powtarzasz często: Jezu, ufam Tobie! Niedawno dowiedziałem się, że w Indiach każda para narzeczonych uczestniczy przez tydzień w wyjazdowej szkole miłości małżeńskiej i rodzinnej. Może i w Polsce przyjdzie czas, że każdy katolik choć raz w życiu skosztuje, jak smakują rekolekcje zamknięte. I będzie potem głosić całemu światu: „Ja zaś jestem ubogi i nędzny, ale Pan troszczy się o mnie” (Ps 40, 18), bo pozna głębiej swoją grzeszność, ale też potencjał działania w nim mocy Ducha Świętego, którego daje mu Ojciec. On zawsze chce nam dawać więcej, niż pragniemy.

2016-08-03 09:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara – sprawa osobista czy kościelna?

Nikt nie staje się wierzący sam z siebie. Nikt nie może też wytrwać w wierze o własnych siłach. Wiara, jeśli ma przenikać wszystkie dziedziny życia, potrzebuje spotkania – najpierw Boga z człowiekiem, potem człowieka z Bogiem.

Wielu ludzi wierzących uważa, że wiara jest jedynie osobistym aktem zaufania, ufnością pokładaną w Bogu. Gdy pytamy: czym jest dla ciebie wiara? – często słyszymy odpowiedzi w stylu: „wiara jest dla mnie czymś bardzo osobistym; każdy ma swoją wiarę, to jego prywatna sprawa”. Gdy jednak wiara zostaje wystawiona na próbę, wtedy dopiero następuje jej sprawdzian, pojawia się jej prawdziwe oblicze. To tak jak w tej zabawnej, trochę przerysowanej, choć bardzo wymownej historii, opisanej przez autorów popularnej Filozofii w żartach. Pewien mężczyzna wpadł do głębokiej jaskini i przeleciał przynajmniej kilkanaście metrów, zanim udało mu się złapać jakiś korzeń. Trzymając się go mocno, kiwając się na boki i czując, że zaczyna mu brakować sił, krzyczy: „czy jest tam kto?!”. Patrzy do góry, ale widzi tylko niebo. Woła rozpaczliwie, szukając ratunku: „pomocy, niech mi ktoś pomoże!”. A tu wciąż cisza. Nagle chmury się rozstępują i promień słońca spływa wprost do jaskini. I słychać potężny głos z nieba: „to ja, Bóg, puść korzeń, a ocalę cię”. Mężczyzna przerażony zastanawia się przez chwilę, a potem wrzeszczy: „czy jest tam ktoś jeszcze?!”. Kiedy nasze życie wisi na włosku – lub na korzeniu – zwykle mamy tendencję do odwoływania się do rozumu, własnych racji, własnego ja.
CZYTAJ DALEJ

60. rocznica - Dziesięć najważniejszych postanowień Soboru Watykańskiego II

2025-12-07 12:50

[ TEMATY ]

Sobór Watykański

Sobór Watykański II

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.

Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
CZYTAJ DALEJ

26 grudnia wypada w tym roku w piątek. Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych?

2025-12-08 10:34

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

post

wstrzemięźliwość

Adobe Stock

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów w Kościele katolickim należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku.

Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje w trzech przypadkach: w piątki, w które wypada uroczystość; dni w randze uroczystości (np. piątek w Oktawie Wielkanocy) oraz gdy zostanie udzielona dyspensa zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję