Reklama

Z Warszawy na Jasną Górę

Niedziela Ogólnopolska 33/2007, str. 18-19

Fot. bpjg/Marek Kępiński

Fot. bpjg/Marek Kępiński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W pierwszych dniach sierpnia co roku wyruszają pielgrzymi, którzy pieszo podążają z Warszawy na Jasną Górę. W niedzielę 5 sierpnia rozpoczęła się Warszawska Akademicka Pielgrzymka Metropolitalna. Abp Kazimierz Nycz - metropolita warszawski przewodniczył Mszy św. przed wymarszem pielgrzymów. Apelował do nich o modlitwę w intencji powołań kapłańskich i zakonnych. Hasłem tegorocznej pielgrzymki akademickiej są słowa Chrystusa: „Pójdź za Mną” (por. Mt 8,22). Wiąże się z nimi modlitewna intencja o powołania, żeby nie zabrakło przewodników. - Wielu ludzi swoje życiowe powołanie, także kapłańskie, odkryło w czasie pielgrzymki - mówił abp Nycz, zachęcając, aby pamiętać o tym, co rzeczywiście w życiu ważne. - Wiele razy chodzimy po drogach naszego życia bezmyślnie, nie wiedząc, dokąd zmierzamy, jaki jest kres, przywiązując wagę do rzeczy, które nie są najważniejsze. Na pielgrzymce jest czas, by postawić sobie pytania o sens życia - mówił.
Pielgrzymi pokonują drogę liczącą ok. 300 km, a na ich trasie znajdują się podczęstochowskie miejscowości poszkodowane w niedawnej trąbie powietrznej. Pielgrzymi sprzedają na trasie cegiełki, a zebrane w ten sposób fundusze zostaną za pośrednictwem miejscowych proboszczów przekazane potrzebującym.
Mszą św. sprawowaną w katedrze polowej Wojska Polskiego przez bp. Tadeusza Płoskiego rozpoczęła swoje pielgrzymowanie również 5 sierpnia XVI Wojskowa Pielgrzymka Żołnierzy, w której wraz z Polakami podąża na Jasną Górę 30 żołnierzy amerykańskich, 30 słowackich, 40 niemieckich i 10 litewskich.
Od 1992 r. z kościoła św. Józefa w Warszawie wychodzi 5 sierpnia Piesza Pielgrzymka Niepełnosprawnych. Na Jasną Górę pielgrzymka przychodzi 14 sierpnia w godzinach popołudniowych. Zakończenie pielgrzymki następuje 15 sierpnia podczas uroczystej Mszy św. na Jasnej Górze.
Warszawska Pielgrzymka Piesza, prowadzona przez paulinów, wyruszyła po raz 296. w święto Przemienienia Pańskiego 6 sierpnia. Pątnicy rozważają podczas drogi słowa zaczerpnięte z Ewangelii wg św. Mateusza: „Szukajcie najpierw królestwa Bożego” (por. Mt 6,33). Podczas 9-dniowych rekolekcji pokonują ok. 230 km. Pielgrzymkę rozpoczęła Msza św. odprawiona pod Barbakanem przed kościołem pw. Świętego Ducha, której przewodniczył abp Nycz. Przy ołtarzu, umiejscowionym na schodach przy głównym wejściu do świątyni, modlili się ojcowie paulini i kapłani - przewodnicy 16 zasadniczych grup pątniczych i kilkunastu podgrup. Głównym przewodnikiem i kierownikiem 296. Warszawskiej Pielgrzymki Pieszej jest o. Dariusz Cichor, przeor warszawskiego klasztoru Paulinów.
W wygłoszonej homilii abp Nycz wezwał do odczytania na nowo, czym jest Kościół, co oznacza budowanie królestwa Bożego. Nawiązując do hasła tegorocznej pielgrzymki, przypomniał, że wszyscy jesteśmy powołani do szukania królestwa Bożego. - Pielgrzymka, na którą wyruszacie - powiedział - jest świętym czasem danym nam przez Pana Boga, wybranym przez was. Jest to okazja, by Chrystus - który jest z wami i z wami idzie w tym pielgrzymowaniu na Jasną Górę, od kościoła Paulinów w Warszawie do tego jednego z najważniejszych sanktuariów, nie tylko w słowie głoszonym, rozważanym i przyjmowanym w sercach w kolejnych dniach pielgrzymowania, ale także w ludzkim trudzie i wysiłku - pozwolił wam lepiej zrozumieć, co to znaczy szukać królestwa Bożego - mówił w homilii abp Nycz. - To jest ten czas łaski, to jest ten czas zbawienia dla każdego z pielgrzymów. Jest to również czas łaski dla tych wszystkich, którzy chociaż nie idą fizycznie do Częstochowy, to razem z wami pielgrzymują duchowo. (...) Niech celem waszego pielgrzymowania z Chrystusem do Częstochowy, gdzie nastąpi to najważniejsze spotkanie w Eucharystii sprawowanej tam na koniec pielgrzymki, w domu Matki Chrystusa, będzie głębsze poznanie Chrystusa, większe z Nim zjednoczenie, dostrzeżenie Chrystusa i Jego oblicza w każdym człowieku, który pielgrzymuje z nami.
Pierwsza pielgrzymka warszawska wyruszyła w 1711 r. jako dopełnienie ślubu złożonego przez członków Bractwa Pana Jezusa Pięciorańskiego, że gdy ustanie epidemia tyfusu plamistego, udadzą się pieszo na Jasną Górę. 2 lipca 1711 r. pielgrzymi z Bractwa oraz jeszcze inni mieszkańcy miasta Warszawy złożyli wotum wdzięczności za ocalenie. Była to duża srebrna plakieta, na której umieszczono wizerunki: Ducha Świętego, Matki Bożej Częstochowskiej, świętych patronów Warszawy i jej godła - Syreny. Od tego wydarzenia Bractwo, związane z paulińskim kościołem Świętego Ducha, wzięło na siebie ciężar odpowiedzialności za coroczną organizację pielgrzymki z Warszawy do Częstochowy.
Jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w historii warszawskiej pielgrzymki miało miejsce w 1792 r. Na trasie z Woli Mokrzeskiej do Krasic Prusacy wymordowali wszystkich warszawskich pielgrzymów. W 1935 r. postawiono w tym miejscu pomnik ku czci pomordowanych.
Pielgrzymka wyruszała nawet w trudnych czasach komunizmu. W 1963 r. ówczesne władze nie wydały zgody na pielgrzymkę, motywując swoją decyzję epidemią ospy na niektórych obszarach Polski. Mimo to do Częstochowy wyruszyła „nielegalna pielgrzymka”, którą na Jasnej Górze przywitał prymas Polski kard. Stefan Wyszyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Bóg zawsze wyciąga rękę, czy jestem gotowy ją przyjąć?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 26-38.

Sobota, 20 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Czym był adwent dla Jana Pawła II?

2025-12-21 09:48

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

adwent

BP KEP

Jan Paweł II

Jan Paweł II

Adwent był dla Jana Pawła II czasem szczególnym - nie tylko w sensie liturgicznym, ale także bardzo osobistym. Papież przeżywał go jako okres intensywnego przygotowania serca na spotkanie z Chrystusem, łącząc głęboką duchowość z prostymi, ascetycznymi gestami codzienności.

Wspomnienia jego najbliższych współpracowników, a także bogate nauczanie papieskie z lat pontyfikatu, ukazują Adwent jako czas czujności, modlitwy, nawrócenia i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję