Reklama

Nad posługą i nauczaniem Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiek XX, w którym ogłoszono śmierć Boga, zobaczył w istocie śmierć bożków - podsumował swoje wystąpienie podczas sesji " Jan Paweł II - pontyfikat przełomów" prof. George Weigel. Autor bestsellerowej biografii Jana Pawła II przedstawił trzy najważniejsze - jego zdaniem - punkty nauczania papieskiego. Pierwsza to zakwestionowanie tezy, że siłą napędową historii jest polityka i ekonomia, druga to zbudowanie katolickiej teologii ciała, a trzecia - nowy, bardziej radykalny humanizm.

W ramach Dnia Papieskiego w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski zorganizowana została konferencja podejmująca główne tematy pontyfikatu Jana Pawła II. Abp Tadeusz Gocłowski, bp Jan Chrapek, ks. prof. Waldemar Chrostowski, prof. George Weigel i o. prof. Maciej Zięba - dominikanin podejmowali refleksję nad nauczaniem Jana Pawła II.
- Pozostałością rewolucji francuskiej i marksizmu jest przekonanie, że polityka i ekonomia rządzą rzeczywistością - mówił biograf Papieża. Jan Paweł II od początku swego pontyfikatu głosi, że rzeczywistym motorem świata jest kultura. Zaś u źródła kultury jest zawsze religia. Weigel uważa, że już to wystarczy, aby uznać Jana Pawła II za symboliczną postać naszych czasów. Pielgrzymki do Polski w 1979 r. i na Kubę w 1998 r. to dwa punkty graniczne papieskiej strategii zmian. W obydwu tych krajach reżimy komunistyczne trzymały w ucisku narody historycznie chrześcijańskie. Papież odniósł się do tego szczególnego politycznego niszczenia człowieka, przywracając narodowi jego autentyczną historię i pamięć kulturową.
Weigel podkreślał, że skutkiem głoszonego przez Papieża orędzia było powstanie w Polsce "Solidarności", która całkowicie odmieniła oblicze Polski i całej Europy Środkowej.
Drugi przełom to stworzona przez Jana Pawła II teologia ludzkiej seksualności. - Seksualność człowieka jest czymś o wiele wspanialszym niż to sobie wyobrażacie! - mówił Weigel. Przyznał, że początkowa odpowiedź chrześcijaństwa na rewolucję seksualną lat sześćdziesiątych nie była imponująca. Dopiero teologia ciała, którą Jana Paweł II nakreślił w 130 rozważaniach wygłoszonych podczas audiencji generalnych w latach 1979-84, jest najbardziej twórczą odpowiedzią chrześcijaństwa XX wieku na rewolucję seksualną - twierdził Weigel. Drogą do pełnego rozwoju człowieka jest nie autoafirmacja, ale dar z samego siebie.
Trzecia przełomowa idea Jana Pawła II - to nowy, bardziej radykalny humanizm. Jeszcze 10 lat temu wydawało się, że demokracja i wolny rynek zatryumfują. Jan Paweł II zawsze podzielał przekonanie o wyższości tych ustrojów nad innymi, ale jednocześnie szybko rozszyfrował nowe zagrożenia, które pojawiły się po zimnej wojnie. Niemal od początku swego pontyfikatu głosił, że wolność oderwana od prawdy moralnej niszczy samą siebie. Taka wolność jest największym wrogiem samej siebie. Prowadzi do chaosu, a chaos - do anarchii. A ponieważ ludzie nie mogą tolerować anarchii, za rogiem czai się tyrania jako odpowiedź na ludzką potrzebę porządku. To samo dzieje się w gospodarce: jeśli kultura moralna nie dyscyplinuje mającej wybuchowy charakter ludzkiej energii, uwolnionej przez wolny rynek, to w efekcie rynek niszczy kulturę, która umożliwia jego istnienie. Zanikają wtedy takie cnoty przedsiębiorcy, jak choćby pracowitość, samokontrola, zdolność do odsuwania na później konsumpcji i do podejmowania ryzyka.
- Atrakcyjność radykalnego humanizmu Karola Wojtyły tłumaczy - zdaniem Weigla - jego odwaga. Żaden z fałszywych bożków XX wieku nie był w stanie usunąć ludzkiego strachu - mówił, wyliczając m.in. komunizm, faszyzm i rasizm. W obliczu największego strachu naszych czasów, strachu spowodowanego irracjonalnością i nihilizmem, któremu zawsze towarzyszy degradacja rozumu, Jan Paweł II potrafi mówić: " Nie lękajcie się", ponieważ czci jedynego prawdziwego Boga - stwierdził Weigel. Jego zdaniem, Objawienie Boga wcielonego w Chrystusie to równocześnie objawienie prawdziwego humanizmu.
Ks. prof. Waldemar Chrostowski, wicerektor UKSW, stwierdził, że być sobą - to zasada, która powinna przyświecać obu stronom dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Podkreślił, że właśnie tę zasadę stosuje Jan Paweł II, chociaż jest w tym osamotniony. Ks. prof. Chrostowski postulował, aby chrześcijanie, którzy angażują się w dialog z Żydami, nie ukrywali swej tożsamości. - Nikt przedtem ani teraz nie uwypukla tak bardzo swojej chrześcijańskiej tożsamości w dialogu z Żydami, jak robi to Ojciec Święty - podkreślał. Jego zdaniem, jeśli Kościół rezygnuje z tożsamości, to nie będzie dialogu, tylko jednostronne zabiegi, które prowadzą donikąd. Przypomniał, że kiedy Papież modlił się pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie, zrobił znak krzyża nad kartką z prośbą, którą wsunął w załamanie muru.
Drugi ważny przełom, który dokonał się za sprawą Jana Pawła II, to profetyczny wymiar dialogu katolicko-żydowskiego. Przedtem wiadomo było, że dialog to spotkanie, poznanie i wspólna modlitwa. Jan Paweł II dodał, że trzeba być jeszcze prorokiem w biblijnym tego słowa znaczeniu, czyli rzetelnie oceniać przeszłość i rzeczywistość, oraz kształtować przyszłość - stwierdził ks. Chrostowski. Ojciec Święty podkreśla, że w prawdziwym dialogu trzeba być zdolnym do krytyki i samokrytyki. Czy Żydzi okazali się zdolni do podjęcia oczyszczenia pamięci, zainicjowanego przez Jana Pawła II. - Z żalem stwierdzam, że nie - mówił ks. Chrostowski.
O. Maciej Zięba, prowincjał polskich dominikanów, stwierdził, że Jan Paweł II jest największym na świecie obrońcą praw człowieka. Prawa człowieka to temat, który Ojciec Święty poruszał tyle razy, że osoba, która by chciała streścić całe nauczanie, musiałaby napisać kilka książek - zastrzegł na początku o. Zięba. Przede wszystkim musiałby się tam znaleźć rozdział o tym, że godność człowieka i jego prawa to dwie rzeczywistości, których nie sposób rozdzielić. Papież bowiem nieustannie to podkreśla. Wśród wszystkich praw człowieka, których przestrzegania się domaga, najważniejsze jest prawo do życia od poczęcia do naturalnej śmierci. Wszystkie inne prawa są wtórne - stwierdził o. Zięba. Jeśli nie bronimy tego z całą determinacją, obrona innych praw to hipokryzja. Dlatego z całym autorytetem głowy Kościoła Jan Paweł II zaliczył aborcję do czynów "wewnętrznie złych", których usprawiedliwić nie sposób. Kolejne prawo, którego broni Papież, to wolność religijna. Jan Paweł II upomina się o prawo do wyznawania wiary dla katolików, ale też nakazuje katolikom szanowanie przekonań innych ludzi. Kościół niczego nie narzuca, szanuje prawa religii i kultur, zatrzymuje się przed sanktuarium sumienia - przytoczył słowa Papieża o. Zięba. Dlatego określił Jana Pawła II przede wszystkim jako Papieża wolności.
Bp Jan Chrapek podjął temat: W jakiej mierze Jan Paweł II jest przewodnikiem dla Kościoła w Polsce?. Ksiądz Biskup niewiele elementów papieskiego nauczania dostrzegł w polskim duszpasterstwie. Przewiduje jednak, że wielki renesans papieskiego nauczania nastąpi w przyszłości i wtedy znacznie bardziej, niż to dzieje się obecnie, zainspiruje odpowiedzialnych za duchowe kształtowanie polskiego narodu. Biskup radomski w swoim wystąpieniu podkreślił, że Jan Paweł II, pełniąc posługę następcy św. Piotra, korzysta z doświadczeń Kościoła w Polsce.
Reorganizacja struktur kościelnych w Polsce, doprowadzenie do podpisania Konkordatu pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską to przykłady ukazujące instytucjonalny sposób troski o Kościół w Polsce - mówił prelegent. Zauważył też, że Papież-Polak stara się inspirować wierzących w Polsce, ale nie zawsze jest przez nich dobrze rozumiany. Wzywa do dialogu duchownych ze świeckimi i ogólnie dialogu Kościoła ze światem. Jego pielgrzymki są wspaniałym, jasnym i klarownym publicznym przepowiadaniem Ewangelii.
Jednym z bardziej nieusłyszanych papieskich wezwań do Kościoła w Polsce wciąż pozostaje kwestia współpracy ze świeckimi - podkreślał bp Chrapek. Jego zdaniem, w tej dziedzinie wciąż jest zbyt wiele wzajemnych uprzedzeń i nieufności.
Sesję podsumował abp Tadeusz Gocłowski, mówiąc: "Jan Paweł II jest przede wszystkim synem Kościoła, bo zaangażowany był od samego początku w sprawy Soboru Watykańskiego II, ponadto jest również filozofem-teologiem, którego głęboki humanizm naznaczony jest ogromnym ludzkim doświadczeniem. Podkreślił również, że w swoim nauczaniu Papież wciąż wraca do polskich korzeni, do swojego doświadczenia religijnego, wyniesionego z Kościoła w Polsce, i do wielkich Polaków, których myśl współczesnemu światu przypomina. Zdaniem abp. Gocłowskiego, żaden z wielkich Polaków nie wniósł tyle polskich elementów do kultury świata i nie powiedział światu o Polsce tak dużo, jak Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Czy wierzysz w znaki od Boga? Ten odcinek może Cię zaskoczyć

2025-12-19 11:04

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Diec. Bielsko-Żywiecka

Wyobraź sobie: noc, autokar pełen pielgrzymów… i nagle ktoś orientuje się, że jedziemy pod prąd autostradą. Przez 15 minut strach ściska gardło – a jeden przeoczony znak mógł kosztować życie wielu osób.

I wtedy zadałem sobie pytanie, które dziś stawiam także Tobie: czy my przypadkiem nie robimy tego samego w życiu duchowym?
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję