Reklama

Świecki Zakon Karmelitów

Niedziela warszawska 43/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wbrew pozorom można być zakonnikiem pozostając w stanie świeckim. Zakony świeckie (tzw. trzecie zakony) powstały jako stowarzyszenia ludzi świeckich obojga płci. Członkowie trzecich zakonów dążą do pogłębienia swojej duchowości przyjmując na siebie określone obowiązki. W Polsce najliczniejszą grupę stanowią świeccy franciszkanie, dominikanie i karmelici.

Jak funkcjonuje zakon świecki? Kto może do niego wstąpić? Jak wygląda formacja? Jakie zadania podejmują świeccy zakonnicy? Odpowiedzi na te i inne pytania najłatwiej będzie udzielić na przykładzie konkretnej wspólnoty: Świeckiego Zakonu Karmelitów Bosych (OSCD).

Początki świeckiego zakonu karmelitańskiego sięgają przełomu XIII i XIV w., kiedy to zakon zaczął zdobywać popularność w Europie. Przy klasztorach grupowali się świeccy, którzy chcieli dążyć do doskonałości ewangelicznej pod kierunkiem Karmelu. Dziś w Polsce istnieje kilkadziesiąt wspólnot lokalnych świeckiego zakonu. Ich członkowie mają własną regułę życia (zatwierdzoną przez Stolicę Apostolską w 1979 r.), swoich świeckich przewodniczących, kierownictwo, wsparcie i duchową opiekę zakonu, uczestnictwo w tym samym charyzmacie i dobrach duchowych Karmelu, przy zachowaniu całkowitej świeckości swego stanu.

Do świeckiego zakonu może wstąpić każdy katolik pragnący żyć Ewangelią w świecie. Jednak przepisy określają przedział wieku wstępujących na 18-60 lat. Od osoby zamężnej wymagana jest zgoda współmałżonka. O przyjęciu do wspólnoty ostatecznie decyduje jej rada. Po przyjęciu rozpoczyna się okres formacji trwający 5 lat. W tym czasie kandydat otrzymuje całościowe, systematyczne wprowadzenie w duchowość karmelitańską, w metodę modlitwy kontemplacyjnej oraz przygotowanie teologiczne prowadzone przez świeckich i zakonnych kierowników życia duchowego.

Po 2 latach formacji składa się publicznie, przed wspólnotą, przyrzeczenia czasowe. Po upływie tego okresu kandydat składa takie samo przyrzeczenie na całe życie.

Co konkretnie oznacza to przyrzeczenie? Wyjaśnia to dokładnie Reguła życia karmelitańskiego zakonu świeckich. Czytamy w niej, że materią przyrzeczenia czystości jest to wszystko, co obejmuje ta cnota, stosownie do stanu życia każdego karmelity świeckiego. Przyrzeczenie nie stoi więc na przeszkodzie zmiany stanu cywilnego czy posiadania dzieci. Podobnie przyrzeczenie ubóstwa nie oznacza konieczności rezygnacji z posiadania dóbr materialnych na własność. Natomiast chodzi tu o życie w duchu wyrzeczenia i umartwienia, a nade wszystko w nadziei, zaufaniu Bogu i wewnętrznej wolności. Z kolei materią przyrzeczenia posłuszeństwa jest to, co prawowita władza nałoży zgodnie z duchem i zakresem Reguły życia.

Po upływie roku od przyrzeczeń wieczystych karmelita świecki może na własną prośbę być dopuszczony do złożenia ślubów czystości i posłuszeństwa. Materia i interpretacja tych ślubów są takie same, co wyjaśnianych wyżej przyrzeczeń. Jednak dzięki ślubom praktyka czystości i posłuszeństwa zyskuje wartość cnoty religijności. Śluby są wyrazem pełniejszej ofiary z siebie, wymagają zatem większej odpowiedzialności moralnej. Ważnym rozróżnieniem jest też to, że przyrzeczenie nie jest w swej formie składane Bogu, ale przełożonemu Karmelu i współbraciom ze świeckiego zakonu. Dopiero pośrednio jest one adresowane do Boga. Natomiast śluby składa się już bezpośrednio Bogu.

Do pierwszego i drugiego przyrzeczenia przygotowuje kandydatów magister formacji, nazywany popularnie magistrem nowicjatu. Ma on zaszczepić w kandydatach zwyczaj gorliwej modlitwy. Chodzi tu przede wszystkim o poświęcenie codziennie co najmniej pół godziny na modlitwę myślną, czyli tzw. rozmyślanie. Oprócz tego wśród obowiązków modlitewnych świeckich karmelitów wymienić można m.in. udział w codziennej Eucharystii i modlitwie brewiarzowej Kościoła, regularne czytanie duchowe, codzienny rachunek sumienia i częstą adorację Najświętszego Sakramentu.

Wszyscy członkowie OSCD mają pielęgnować obok życia modlitewnego, również ducha pokuty i wyrzeczenia według następujących wskazań: często korzystać z sakramentu pojednania, praktykować post i abstynencję, ćwiczyć się w cnocie milczenia, zrezygnować z próżności czy rozrywki, cierpliwie znosić przeciwności losu.

Każda lokalna wspólnota OSCD ma swojego asystenta. Jest to zawsze kapłan - karmelita bosy. Mianuje go przełożony prowincjalny. Miejscowa wspólnota wybiera co 3 lata swojego przewodniczącego (prezesa) i 3 radnych, którzy wybierają magistra formacji. Prezes i trzej radni tworzą radę wspólnoty, która z kolei wybiera sekretarza i skarbnika.

Codzienne życie świeckich karmelitów wypełnione jest modlitwą i zwyczajnymi obowiązkami rodzinno-zawodowymi. Wspólne spotkania odbywają się zazwyczaj raz w miesiącu. Oprócz comiesięcznych spotkań bardzo rozbudowana jest działalność apostolska. Członkowie świeckiego zakonu w Polsce prowadzą przede wszystkim grupy modlitewno-medytacyjne, bractwa szkaplerzne, grupy neokatechumenalne. Są animatorami wspólnot Żywego Różańca, opiekują się chorymi w parafii, pomagają w kancelariach i kuchniach parafialnych, zajmują się sprzątaniem i wystrojem kościoła, organizują pielgrzymki, pracują jako wolontariusze itp.

Osoby pragnące wstąpić do świeckiego zakonu i prowadzić pod opieką karmelitów bosych głębsze życie wewnętrzne mogą poznać bliżej istotę takiego powołania podczas dni skupienia, rekolekcji oraz różnych spotkań formacyjnych konkretnej wspólnoty lokalnej. W Warszawie wspólnota świeckich karmelitów spotyka się przy klasztorze Karmelitów Bosych na ul. Racławickiej 31.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Ocena: +8 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Zaangażowanie na rzecz pokoju przy kontemplacji oblicza Dzieciątka

2025-12-19 17:47

[ TEMATY ]

strefa gazy

żłóbek

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Szopka w Gazie - 2025 rok

Szopka w Gazie - 2025 rok

Papież Leon zaprasza, aby pokonać pokusę postrzegania pokoju jako czegoś odległego i niemożliwego, przezwyciężyć „logikę agresji i konfrontacji”, według której pokój osiąga się przez wyścig zbrojeń.

„Nikt, jak tylko dziecko, nie potrafi tak nas przemienić. I być może właśnie myśl o naszych synach i córkach, o dzieciach, a także o tych, którzy są tak samo bezbronni jak one, przeszywa nasze serca” – to słowa, których użył papież Leon w swoim Orędziu na Światowy Dzień Pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie opłatkowe w domu biskupów łódzkich

2025-12-20 08:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Spotkanie opłatkowe kard. Rysia przed objęciem diecezji krakowskiej

Spotkanie opłatkowe kard. Rysia przed objęciem diecezji krakowskiej

Kilka dni przed wigilią kardynał Grzegorz Ryś - administrator apostolski zaprosił do domu biskupów łódzkich na spotkanie opłatkowe Wojewodę Łódzkiego, Prezydent Miasta Łodzi, Marszałka Województwa Łódzkiego oraz przedstawicieli: Służb Mundurowych, Kuratorium Oświaty w Łodzi, Wyższych Uczelni, mediów, świata biznesu, organizacji charytatywnych, a także duchownych bratnich wyznań chrześcijańskich, którzy odpowiedzieli na zaproszenie i przybyli, by wspólnie się spotkać i złożyć sobie życzenia.

Po odczytaniu fragmentu z Ewangelii (Łk 1, 26-38) kardynał Grzegorz powiedział między innymi – To jest obietnica potomka. Ona jest wypowiedziana najpierw w Księdze Rodzaju, w trzecim rozdziale. Wprowadzę nie przyjaźń między ciebie, a Niewiastę, między Twoje potomstwo, a potomstwo Jej. Takie potomstwo, które zmiażdży głowę węża. Ta obietnica potomstwa, potem także często w liczbie pojedynczej, obietnica potomka, ona idzie przez całą Biblię, przez całe dzieje zbawienia. Bóg obiecuje potomstwo. To znaczy, że obiecuje nam wszystkim, obiecuje macierzyństwo i ojcostwo. Macierzyństwo i ojcostwo są treścią Bożej Obietnicy. Chcę powiedzieć, że nie ma takiego stanu życia, w którym człowiek nie byłby powołany do macierzyństwa i ojcostwa. Nie ma takiego stanu życia. Zobaczcie, że ta rozmowa, o której słuchaliśmy, to jest rozmowa o macierzyństwie z kobietą, która się deklaruje jako dziewica, a Bóg chce, żeby ona przy swoim dziewictwie, którego jej nie zabierze, żeby była matką. Wszystkie osoby w Kościele, które spadają w śruby czystości są powołane do macierzyństwa i do ojcostwa. Księża, którzy składają przestrzenie życia w celibacie, są powołani do ojcostwa. Jak nie są ojcami, to są co najwyżej starymi kawalerami. Macierzyństwo i ojcostwo polega na tym, że przekazujesz życie, że chcesz się podzielić życiem. - zauważył hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję