Reklama

Wigilia Paschalna w Wielką Sobotę

Największa z wszystkich nocy

Niedziela kielecka 15/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O zaiste, błogosławiona noc,
Jedyna, która była godna poznać czas i godzinę
zmartwychwstania Chrystusa
(Orędzie paschalne)

W największą noc roku obchodzimy Wigilię, która jest nazywana Matką wszystkich wigilii. Uroczystość Zmartwychwstania zaczyna się od nocy. Tak bowiem w starożytności liczono czas - nie od dnia do dnia, lecz od nocy do nocy. Tajemnicę tej największej nocy w historii ukazuje słowo Boże we wszystkich czytaniach liturgii Wigilii Paschalnej. Dzieło stworzenia, wyjście z niewoli, przejście przez Morze Czerwone i cała historia Starego Testamentu prowadziły do nocy zmartwychwstania Chrystusa.
Jak świętował paschalną noc Kościół starożytny? Chrześcijanie pierwszych wieków spędzali ją na czuwaniu. Dokument z III w. tak poucza wiernych: „Zbierzecie się i nie będziecie spać, będziecie czuwać całą noc w modlitwie i we łzach, będziecie czytać proroków, Ewangelię i psalmy aż do trzeciej godziny nocy, która nastąpi po sobocie. Wtedy to przestaniecie pościć, złożycie ofiarę, będziecie jeść, cieszyć się i weselić, albowiem Chrystus - zapowiedź naszego zmartwychwstania - zmartwychwstał” (Nauka Dwunastu Apostołów).
Św. Augustyn może opowiedzieć nam z kolei, jak to było na przełomie IV i V w. na północy Afryki w Hipponie - mieście, gdzie był biskupem i gdzie kiedyś kwitło chrześcijaństwo. W sobotę o zmierzchu wszędzie zapalały się lampy, w domach rozbłyskiwały światła. Miasto zamieniało się w morze świateł. Był to znak zwycięstwa światła nad ciemnością, życia nad śmiercią. Poryw wiary poruszał cały chrześcijański lud. W bazylice zapalano złote i srebrne kandelabry, a główna nawa błyszczała wszystkimi światłami. Drzwi były otwarte na oścież, kotary w drzwiach wysoko podwiązane, aby przyjąć wchodzący i wychodzący tłum. Pierwsi przychodzili katechumeni, a potem główną nawę wypełniał tłum ludzi. Czytano opis stworzenia z Księgi Rodzaju, historię przejścia przez Morze Czerwone oraz inne urywki Pisma Świętego, przedzielając je śpiewem kantyków lub psalmów. Biskup Augustyn mówił: „Na czuwaniu spędzamy tę noc, w którą Pan zmartwychwstał i zapoczątkował dla nas w swoim ciele to życie, o którym nieco wcześniej mówiliśmy, w którym nie ma śmierci ani snu. On zmartwychwstał tej nocy, której końcem był ów ranek [...]. On zasnął, abyśmy czuwali, a umarł, abyśmy żyli”.
Kandydaci do chrztu po wyrzeczeniu się szatana i jego pokus opuszczali oświetloną bazylikę i udawali się do baptysterium, specjalnej budowli pokrytej kopułą i oświetlonej lampami. Idąc śpiewali psalm: „Jak łania pragnie wody z strumieni, tak dusza moja łaknie Ciebie, Boże”. W baptysterium odbywał się chrzest. Kandydaci schodzili do basenu wypełnionego bieżącą wodą i kiedy wyznali wiarę w Ojca i Syna, i Ducha Świętego biskup chrzcił ich, polewając wodą albo spryskując jej strumieniem. Po chrzcie byli namaszczani oliwą, a następnie otrzymywali białe tuniki. Kiedy różowa poświata wschodziła nad horyzontem Hippony, odziana w biel procesja, bez klejnotów i naszyjników, wkraczała do bazyliki. Zgromadzeni byli świadkami tego, jak na ich oczach Kościół - jak Matka - rodził do wiary nowe dzieci. Nowo ochrzczeni przechodzili w pobliże ołtarza i tworzyli białą koronę. Chrzest kończył się eucharystyczną ucztą, do której po raz pierwszy mogli przystąpić. Po długiej nocy, o świcie w niedzielny poranek wszyscy rozchodzili się do domów, zmęczeni, lecz pełni radości.
Od najdawniejszych czasów paschalną noc, noc zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią, uważano za najodpowiedniejszy czas do udzielania chrztu. My, którzy przyjmujemy dzisiaj chrzest jako niemowlęta (zresztą nie tylko w tę jedną noc), podczas liturgii Wigilii Paschalnej odnowimy nasze przyrzeczenia chrzcielne. W Liście do Rzymian apostoł przypomina, czym jest chrzest. „My wszyscy, którzyśmy otrzymali chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć” (Rz 6,3). Umarliśmy dla grzechu, aby żyć dla Boga. Zanurzenie w wodzie w starożytnym chrześcijaństwie (czy polanie wodą chrzcielną dzisiaj) jest znakiem śmierci, wyjście z wody - znakiem zmartwychwstania. W liturgii Wigilii Paschalnej czytamy opis stworzenia, ponieważ chrzest jest stworzeniem nowego człowieka w nas. Czytamy opowiadanie o przejściu Izraelitów przez Morze Czerwone, ponieważ woda chrztu ratuje od nas od zguby, tak jak wody morza uratowały Naród Wybrany. Odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych podczas Wigilii Paschalnej jest wspaniałą okazją, aby na nowo, świadomie, przeżyć własny chrzest. To odnowienie nie może być tylko pustą formułą, momentem uczuciowego wzruszenia, ale wyrazem decyzji, że chcemy pozostać im wierni, aby mieć udział w życiu zmartwychwstałego Chrystusa.
Dzisiaj wielu chrześcijan spędza tę noc - niestety - na szykowaniu świątecznych potraw albo przed telewizorem. Ufajmy, że coś się odmieni i że odnajdziemy na nowo siłę antycznej wiary, że na powrót nauczymy się tę paschalną noc ofiarować tylko samemu Bogu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg zawsze wyciąga rękę, czy jestem gotowy ją przyjąć?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 26-38.

Sobota, 20 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Grzegorz Ryś objął urząd arcybiskupa metropolity krakowskiego

2025-12-20 11:45

[ TEMATY ]

archidiecezja krakowska

kardynał Grzegorz Ryś

kard. Ryś

PAP/Łukasz Gągulski

W sobotę w Bazylice Archikatedralnej trwa ingres kard. Rysia na metropolitę krakowskiego. Duchowny, który przez ostatnich osiem lat pełnił posługę metropolity łódzkiego, zastąpił w Krakowie abpa Marka Jędraszewskiego.

W uroczystości biorą udział liczni przedstawiciele duchowieństwa, w tym m.in. nuncjusz apostolski abp Antonio Guido Filipazzi, kardynałowie Stanisław Dziwisz, Konrad Krajewski, Arthur Rothe, a także władze państwowe – wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję