Reklama

Święto Odkupienia całej ludzkości

Niedziela w Chicago 15/2004

Anastacis, pracownia Dionizego

Anastacis, pracownia Dionizego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie przeżywania Tajemnicy Paschalnej naszego Odkupienia na całym świecie rozbrzmiewa wezwanie: „Chrystus Zmartwychwstał! Alleluja!”. Te radosne słowa, stwierdzające prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa Jedynego Zbawiciela Świata, rozbrzmiewają w różnych językach, na wszystkich kontynentach. Z Kościołem świętujemy nową Paschę. Przeżyliśmy niedawno Triduum. Czas okrutnej męki Chrystusa i Jego śmierć. Ale On ją pokonał i wyszedł dnia trzeciego z grobu. Pokonał wtedy naszą śmierć. „Jeśli z Chrystusem umarliśmy, z Chrystusem też żyć będziemy” (por. Rz 6, 8).
Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego jest bowiem świętem odkupienia całej ludzkości, całego świata. Wszystkie uroczystości Pańskie koncentrują się wokoło Jego zmartwychwstania, które jest fundamentem naszej wiary. Św. Paweł w słowie natchnionym woła: „Gdyby Chrystus nie zmartwychwstał, próżna byłaby nasza wiara” (1 Kor 15, 17). Uroczystość Zmartwychwstania Chrystusa jest dla odkupionej ludzkości zapewnieniem, że Chrystus jest prawdziwym Bogiem, a Jego nauka jest Prawdą.
Zmartwychwstanie zostało potwierdzone przez naocznych świadków. Z radością na spotkanie ze Zmartwychwstałym Chrystusem biegli Maria Magdalena i Jego uczniowie. Obyśmy umieli przeżyć radość ze spotkania z Chrystusem. Prawdą jest to, że On „jest zmartwychwstaniem i życiem”. Jego zmartwychwstanie jest zapowiedzią naszego zmartwychwstania, jest źródłem uzasadnionej radości. Dlatego Wielkanoc nazwano solemnitas solemnitatum, czyli uroczystość wszystkich uroczystości.
Liturgia paschalna nawiązuje do obchodów religijnych Izraelitów, na pamiątkę cudów jakie Bóg dokonał, wyprowadzając Naród Wybrany z niewoli egipskiej. Żydowskie święto Paschy było uroczyście obchodzone nieprzerwanie od dni Mojżesza, po dni Chrystusa, a i obecnie wierzący Izraelici obchodzą to święto równie uroczyście. Jest to największe święto radości w Panu.
Z liturgii żydowskiej, sprawowanej za czasów św. Pawła, zachowała się słynna sentencja rabiego Gamaliela, który był mistrzem św. Pawła. Warto się z nią zapoznać. Oto jej słowa.
„Poprzez wszystkie pokolenia, każdy powinien czuć się tak, jakby to on sam wyszedł z Egiptu, ponieważ Święty, niech będzie błogosławiony, nie wyzwolił wyłącznie naszych ojców, ale również i nas razem z nimi. Winniśmy zatem chwalić, czcić, uwielbiać, wywyższać, sławić, gloryfikować, wynosić i rozgłaszać zwycięstwo Tego, który uczynił dla naszych ojców i dla nas tak wielkie cuda.

On nas wyprowadził
Z niewoli do wolności,
Ze smutku do radości
A z żałoby do święta,
Z ciemności do światła,
Z poddaństwa do zbawienia”.

Nauczyciel św. Pawła jeszcze nie rozumiał, że te wszystkie cuda, jakie Bóg dokonał, wyprowadzając Naród Wybrany z niewoli egipskiej, są tylko obrazem, symbolem tych cudów, jakich dokonał Chrystus przez swoje zmartwychwstanie. To Chrystus wyprowadził ludzkość z ciemności do światła, z niewoli grzechu do wolności dzieci Bożych. Stało się to przez Pana i cudem jest w naszych oczach, gdy zmartwychwstał.
„W tym dniu wspaniałym wszyscy się radujmy!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia

2025-12-17 10:01

[ TEMATY ]

Teobańkologia

Red.

Publikujemy oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia.

"W związku z rozwojem działalności fundacji Teobańkologia oraz szeroką skalą jej działań duszpasterskich i medialnych, metropolita wrocławski abp Józef Kupny powołał Komisję ds. zbadania funkcjonowania fundacji.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia WSD Archidiecezji Krakowskiej

2025-12-18 23:24

Biuro Prasowe AK

- Prosimy, aby święte postaci Maryi i Józefa były dla nas wzorem otwarcia się na Boży głos i przyjęcia tego głosu z żywą wiarą, w duchu posłuszeństwa i nieskończonego zawierzenia. Po to, aby jeśli Pan Bóg tak chce, przez Waszą, drodzy alumni, przyszłą pracę kapłańską w ludzkich sercach w XXI wieku mógł ciągle narodzić się Chrystus – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Krakowskiej.

Rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej, ks. Robert Woźniak powitał na początku abp. Marka Jędraszewskiego w seminaryjnej wspólnocie, wskazując na tajemnicę Bożego Narodzenia jako spotkania „nieba z ziemią”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję