Reklama

Wiara

HOMILIA

Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!

Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga.

Niedziela Ogólnopolska 43/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Artur Stelmasiak

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga. Jako pierwszą Jezus ukazuje pobożność faryzeusza, zapewne dlatego, że jest częstsza. Faryzeusz staje przed Bogiem z satysfakcją, że wypełnił wszystko, co nakazane, a nawet więcej, ponieważ uczynił to w dwójnasób. Gdyby na takim wyznaniu poprzestał, należałyby mu się uznanie i pochwała, bo nie wszyscy prowadzą życie, które wymaga tak wielkiego wysiłku. Stało się jednak inaczej. Słowa: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie”, świadczą, że najważniejszym celem tego wysiłku było nie tyle uczczenie Boga, ile wywyższenie się nad innych, postrzeganych jako zdziercy, niesprawiedliwi i cudzołożnicy. Ta postawa aroganckiej wyższości znalazła również wyraz w jego nastawieniu do celnika, do którego odniósł się z nieskrywaną pogardą. Zamiast patrzeć przed siebie, w stronę Boga, do którego zwracał się w modlitwie, faryzeusz oglądał się za siebie, w przekonaniu, że jest od celnika, tak samo jak od wszystkich innych ludzi, lepszy. Dziękując Bogu nie za to, kim jest, lecz za to, kim nie jest, modlił się w gruncie rzeczy do siebie, a nie do Boga. Wybrał samousprawiedliwienie, a więc tak naprawdę Boga nie potrzebował.

Celnik przeciwnie: mając świadomość mnóstwa własnych grzechów i tego, jak jego życie odbiegało od zasad zawartych w Bożych przykazaniach, zwraca się do Boga z pokorną prośbą o miłosierdzie: „Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!”. Ma świadomość, że to, czego się dopuszczał, jest naganne i grzeszne. Prosząc o miłosierdzie, pragnie zamknąć ten rozdział w swoim życiu, i odczuwając wyrzuty sumienia, chce żyć inaczej. Wybiera modlitwę zalecaną w starotestamentowej księdze Mądrości Syracha: „modlitwa pokornego przeniknie obłoki i nie dozna pociechy, zanim nie osiągnie celu”. Pointa przypowieści Jezusa nie zostawia wątpliwości co do tego, czyja modlitwa, faryzeusza czy celnika, była milsza Bogu i została przez Niego przyjęta. Dlatego modlitwa celnika to również modlitwa chrześcijanina: „Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu!”. Zdanie, które bilansuje całą przypowieść, stało się przysłowiem: „Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony”. Sens tego przysłowia ulega wypaczeniu wtedy, kiedy używa się go jako wezwania do robienia rachunku sumienia innym, a nie sobie.

Drugi List św. Pawła do Tymoteusza został napisany pod sam koniec życia Apostoła Narodów. W duchu pokory i świadomości bliskiej śmierci czyni on obrachunek z przeszłością i zdaje się na przyszłość, która nastąpi wraz z sądem Boga. W innych listach św. Paweł wiele razy pisał o swoich grzechach, wadach i występkach, w tym liście zaś, napisanym do swego „najdroższego” ucznia, zdaje się na Boże miłosierdzie, ufny, że „na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości”. Wieńcami ozdabiano w zawodach sportowych głowy zwycięzców, którzy dzięki wygranej okazywali się lepsi niż inni. Święty Paweł natomiast ma na myśli nie tylko siebie, lecz wszystkich, którzy związali swoje życie z Bogiem objawionym w Jezusie Chrystusie. Wyrażając tę nadzieję, polega nie na sobie i nie na zasługach pozyskanych dzięki temu, czego dokonał, lecz podkreśla, że stało się tak, bo „Pan stanął przy mnie i wzmocnił mnie”. W prostych słowach wyraża się modlitwa wdzięczności jako owoc pokory świadomej nieograniczonej mocy Bożego miłosierdzia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-10-21 14:10

Ocena: +83 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek: Bóg mi przebacza, ale żąda, abym przebaczył innym

[ TEMATY ]

homilia

Franciszek

Grzegorz Gałązka

By prosić Boga o przebaczenie trzeba żyć zgodnie z nauczaniem „Ojcze nasz”: szczerze pokutować za swoje grzechy, wiedząc, że Bóg zawsze przebacza i przebaczać innym z równą hojnością serca – powiedział papież podczas porannej Mszy św. w Domu Świętej Marty.

Franciszek przypomniał, że Bóg jest wszechmocny, ale także Jego wszechmoc jakoś zatrzymuje się przed zamkniętymi drzwiami serca. Serca, które nie zamierza wybaczyć tym, którzy je skrzywdzili. Wychodząc od dzisiejszej Ewangelii (Mt 18,21-35), w której Pan Jezus mówi do Piotra, że trzeba przebaczać „siedemdziesiąt siedem razy”, co oznacza, że „zawsze” Ojciec Święty podkreślił, że przebaczenie Boże względem nas jest ściśle powiązane z naszym przebaczeniem dla innych.
CZYTAJ DALEJ

Trzeba w sobie pokonywać przywiązanie do zła

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 21, 23-27.

Poniedziałek, 15 grudnia. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Portugalia/ Otwarto największą żywą szopkę w Europie

2025-12-15 07:14

[ TEMATY ]

szopka

szopka

Presepio Vivo de Priscos/FB

W niedzielę w Priscos, na przedmieściach Bragi, w północno-zachodniej Portugalii, zainaugurowano największą żywą bożonarodzeniową szopkę Europy. Znajduje się ona na powierzchni ponad 30 tys. metrów kw. prezentując ponad 90 scen biblijnych.

W największej żywej szopce bierze udział ponad 800 osób ubranych w stroje postaci biblijnych z różnych okresów historycznych. Zaprezentowano tam także zwyczaje żydowskie, babilońskie, asyryjskie i rzymskie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję