Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Prawo Pańskie pokrzepia duszę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm 19 to poetyckie arcydzieło, które wychwala objawienie Boga przez naturę i Prawo nadane Izraelowi w momencie zawarcia przymierza. Psalmista rozważa Boże dzieło stworzenia oraz objawione przez Boga słowo. Przez te dwa fundamenty Bóg staje się bliższy człowiekowi, pozwala mu się poznać. Wobec tej wspaniałomyślności człowiek przyjmuje postawę zdumienia, przechodzącą w uwielbienie Boskiej łaskawości, która nie ma granic.

Psalm składa się z dwóch sekcji tematycznych. Pierwsza wychwala majestat Boży objawiony w stworzonej naturze, która jest świadkiem Bożej chwały. Cały wszechświat uczestniczy w wysławianiu mądrości i wielkości Stwórcy. Druga część to refleksja nad objawieniem się Boga w słowie i przez słowo wyrażającym się w Prawie przymierza. Boskie wyroki, nakazy, przykazania i sądy stanowią przewodnik dla ludzkiej duszy; wskazują wiarygodną drogę do osiągnięcia mądrości i prawdziwego szczęścia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Psalmista w swoim uwielbieniu Bożej mądrości wyznaje, że Prawo nadane przez Boga jest pokrzepieniem dla duszy. Prawo odnosi się tutaj do całości przykazań kierujących sferą moralną oraz duchową. Życie w zgodzie z nim oznacza zachowanie wewnętrznej integralności. Człowiek odpowiada swoim postępowaniem na Boże zaproszenie, przez które Bóg pragnie rozproszyć ciemności ludzkiej duszy, oświecić serce blaskiem poznania prawdziwej mądrości i wprowadzić je na drogę zbawienia. Z tej perspektywy Prawo jako swoisty przewodnik może się stać umocnieniem na drodze wiary, pomagając człowiekowi w zachowaniu wierności Bogu.

Konkretny przejaw przestrzegania Prawa stanowi bojaźń Boża. To postawa posłuszeństwa i zaufania wobec Stwórcy, która należy Mu się zawsze i wszędzie. Boże wyroki są prawdziwe i sprawiedliwe, bo opierają się na wiarygodności samego Boga. Sprawiedliwość ta domaga się właśnie posłuszeństwa i zaufania. Chodzi tu nie o niewolniczo rozumiane podporządkowanie się, ale o przyjęcie Bożego Prawa w duchu wiary i zaufania, z przekonaniem, że jest ono doskonałym wyrazem troski Boga o człowieka.

Psalmista podkreśla, że przykazania są cenniejsze od najbardziej pożądanych dóbr. To właśnie Boża nauka stanowi najwyższą wartość i rozkosz, których nie można zestawiać z żadnymi ziemskimi zyskami. Boże słowo – godne zaufania i podziwu – to najcenniejsze dobro powierzone człowiekowi. Psalmista zachęca do czerpania radości z tego źródła Bożej mądrości.

Boże przykazania, prawa i pouczenia, które składają się na Bożą sprawiedliwość, przynoszą duchowe ukojenie, pociechę i odnowę ludzkiej duszy. „Prawo Pańskie” odnosi się do Bożych wskazówek, które prowadzą człowieka ku dobru, prawdzie i duchowemu wzrostowi. Nazywając je „pokrzepieniem”, psalmista podkreśla, że Boże słowo daje siłę, nadzieję i pocieszenie, wspiera wierzącego w stawianiu czoła trudnościom oraz w odnalezieniu wewnętrznego pokoju. Zachowanie Prawa to powierzenie się niezawodnemu przewodnictwu samego Boga, którego pragnieniem jest doprowadzenie człowieka do zbawienia.

2025-07-08 07:36

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sarepta Sydońska

Niedziela Ogólnopolska 45/2024, str. 21

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Ciro Ferri / en.wikipedia.org

„Eliasz i wdowa z Sarepty”

„Eliasz i wdowa z Sarepty”
Czy znana wszystkim musztarda sarepska zawdzięcza nazwę wspomnianej dzisiaj w liturgii Sarepcie? I tak, i nie, gdyż faktycznie jej nazwa pochodzi od miejscowości Sarepta, ale nie tej, która jest wspomniana w Biblii, lecz dawnej miejscowości w Rosji, obecnie części miasta Wołgograd. „Nasza” Sarepta natomiast to starożytne miasto fenickie (obecnie Liban), leżące w połowie drogi między Tyrem a Sydonem, dzisiaj znane jako miejscowość Sarafand. Sarepta jest wymieniana w starożytnych inskrypcjach asyryjskich (Sariptan) i egipskich (Zarputa), a wspominają ją historycy: Józef Flawiusz, Pliniusz oraz Euzebiusz z Cezarei. Od VI wieku po Chrystusie miasto to było na wskroś chrześcijańskie, z kościołem dedykowanym św. Eliaszowi. Nazwa hebrajska może być tłumaczona jako miejsce wytopu, miejsce próby, miejsce oczyszczenia.
CZYTAJ DALEJ

Muzułmańska Rada Starszych potępia porwanie chrześcijan ze szkoły w Nigerii

2025-11-24 15:41

[ TEMATY ]

porwanie

Nigeria

Vatican Media

W zdecydowanym tonie Muzułmańska Rada Starszych pod kierunkiem Wielkiego Imama meczetu Al-Azhar potępiła niedawne porwanie 315 uczniów, nauczycieli i pracowników katolickiej szkoły w Nigerii.

„Ohydną zbrodnią” nazwał Ahmad Al-Tayeb, Wielki Imam meczetu Al-Azhar wraz z Muzułmańską Radą Starszych, uprowadzenie 21 listopada 315 uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły Świętej Maryi w Papiri w północno-zachodniej Nigerii.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję