Reklama

Kultura

Rywalizacja trwa

Od 2 października Warszawa jest światową stolicą pianistyki, która gości młodych artystów z najdalszych zakątków globu. 16 października zakończy się III etap XVIII Konkursu Chopinowskiego, a w nocy z 20 na 21 października poznamy jego laureatów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na tegoroczną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zgłosiła się rekordowa liczba kandydatów – ponad 500 pianistów z całego świata. Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19 konkurs został przeniesiony z roku 2020 na 2021. Eliminacje odbyły się w lipcu. Do udziału w konkursie jury zakwalifikowało osiemdziesięcioro siedmioro pianistów. Najliczniejszą reprezentację – dwadzieścioro dwoje instrumentalistów – stanowili Chińczycy. Reprezentacja Polski, druga pod względem liczebności, liczyła szesnaścioro pianistów, z których jedenaścioro zostało wybranych przez jury eliminacji, pięcioro natomiast zakwalifikowało się dzięki osiągnięciom na innych konkursach. Wśród uczestników znaleźli się również pianiści z: Japonii (14), Korei Południowej (7), Włoch (6), a także Kanady (z której pochodzi najmłodszy uczestnik J J Jun Li Bui), Armenii, Chińskiego Tajpej, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. Dla kilkanaściorga pianistów jest to kolejny udział w Konkursie Chopinowskim. Piętnaścioro pianistów występowało w XVII edycji konkursu w 2015 r. – wśród nich aż troje finalistów: Aimi Kobayashi, Georgijs Osokins i Szymon Nehring. Po 11 latach na konkursową estradę powrócił Nikolai Khozyainov – najmłodszy finalista XVI edycji w 2010 r.

Reklama

Międzynarodowe, szesnastoosobowe jury stanowią wybitne postaci światowej pianistyki – w tym zwycięzcy i laureaci poprzednich edycji konkursu, m.in. Polacy: Adam Harasiewicz, Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podobnie jak w poprzedniej edycji uczestnicy mieli do wyboru pięć fortepianów czterech marek: Steinway&Sons (dwa instrumenty), Yamaha, Kawai i Fazioli oraz 15 minut na podjęcie decyzji. Największą popularnością wśród uczestników cieszą się instrumenty marki Steinway – wybrało je aż sześćdziesięcioro czworo uczestników.

Konkurs Chopinowski tradycyjnie transmitowany jest na żywo przez TVP Kultura oraz Program II Polskiego Radia i Radio Chopin. Melomani na całym świecie mogą śledzić występy uczestników dzięki transmisjom na YouTubie.

16 października zakończy się rywalizacja III etapu konkursu, a po jednym dniu odpoczynku, 18 października, rozpoczną się zmagania finalistów, które potrwają do 20 października. Ogłoszenie wyników nastąpi tradycyjnie na schodach foyer Filharmonii Narodowej w nocy z 20 na 21 października. Wręczanie nagród i pierwszy koncert laureatów odbędą się w Teatrze Wielkim Operze Narodowej 21 października o godz. 19.

W 1970 r. zainaugurowano tradycję organizowania uroczystych obchodów rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. W bazylice Świętego Krzyża w Warszawie, gdzie spoczywa serce kompozytora, 17 października – w dniu wolnym od konkursowych przesłuchań – zostanie wykonane Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, które zgodnie z ostatnią wolą Chopina zabrzmiało w 1849 r. podczas jego uroczystości pogrzebowych w kościele św. Magdaleny w Paryżu. W tym roku, w 172. rocznicę śmierci patrona konkursu, usłyszymy Requiem w wykonaniu Collegium Vocale 1704 pod batutą Václava Luksa oraz solistów: Simony Šaturovej (sopran), Sary Mingardo (alt), Maximiliana Schmitta (tenor) i Jana Martiníka (bas).

W związku z odbywającym się w Warszawie Konkursem Chopinowskim mają także miejsce różnorodne wydarzenia, które nawiązują do postaci kompozytora. W Zamku Królewskim do 14 listopada można obejrzeć wystawę Chopin. Salon Romantyczny. Ekspozycje czasowe przygotowały także Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie – Chopin. Potęga znaku oraz Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli – od 1 października: Siudmak/Chopin/Nokturny oraz od 22 października: Harmony z fotografiami Marcina Ryczka.

2021-10-12 12:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA/ W Nowym Jorku zakończył się XXIV Międzynarodowy Festiwal Chopin i Przyjaciele

[ TEMATY ]

festiwal

Chopin

Nowy Jork

Wikipedia

Kompozycje Fryderyka Chopina to wierzby w muzyce przysiadłe

Kompozycje Fryderyka Chopina to wierzby w muzyce przysiadłe

Występ burzliwie oklaskiwanej pianistki Fei-Fei zakończył w nocy z czwartku na piątek XXIV nowojorski Międzynarodowy Festiwal Chopin i Przyjaciele. W tej edycji imprezy największą popularnością - według organizatorów - cieszyły się utwory Wojciecha Kilara.

Inicjator festiwalu i generalny dyrektor Marian Żak wyjaśnił, że ideą imprezy jest nie tyle nagłośnienie doskonale znanej muzyki Chopina, co pokazanie młodych, wybitnych artystów. Ukłonem wobec Chopina nazwał czwartkową galę w Konsulacie Generalnym RP, podczas której dominowały utwory pianistyczne, w tym patrona festiwalu.
CZYTAJ DALEJ

Kazachstan: proces beatyfikacyjny tercjarki franciszkańskiej Gertrudy Detzel

Delegacja z Kazachstanu przywiozła do Watykanu dwie zapieczętowane skrzynie zawierające ponad 13.6 kg. dokumentów, świadectw i opisów cudów dotyczących procesu służebnicy Bożej Gertrudy Detzel (1903-1971) - świeckiej kobiety, która przez dziesięciolecia prześladowań sowieckich podtrzymywała życie katolickiej wiary. Materiały przekazane Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych oznaczają rozpoczęcie watykańskiego etapu procesu beatyfikacyjnego pierwszej świeckiej kobiety z Azji Środkowej.

Podziel się cytatem - powiedział biskup pomocniczy diecezji Karagandy Jewgienij Zinkowski, notariusz diecezjalnego procesu beatyfikacyjnego.
CZYTAJ DALEJ

Głos Benedykta XVI znów rozbrzmiewa – Polska premiera książki „Pan trzyma nas za rękę”

2025-10-29 14:31

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

książki

Materiał prasowy

W świecie, który coraz częściej zagłusza ciszę i gubi sens słów, powraca głos, który potrafił mówić łagodnie, a zarazem z mocą proroka. Benedykt XVI — papież rozumu i serca, teolog i mistyk — znów przemawia. Tym razem z kart książki Pan trzyma nas za rękę, zawierającej niepublikowane wcześniej homilie z lat 2005–2017, wygłaszane w czasie prywatnych Mszy Świętych.

Nie były to kazania dla tłumów. Benedykt głosił je czterem, pięciu osobom — sekretarzom, siostrom, przyjaciołom. Każde z tych słów dojrzewało jak ziarno, które miało wydać owoc dla całego Kościoła. Arcybiskup Georg Gänswein, jego sekretarz, wspomina:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję