Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Ile waży uczniowski tornister?

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie brzmi: najczęściej za dużo.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na przestrzeni lat w szkołach zmieniały się programy, podręczniki i listy lektur. Nie zmienił się natomiast nadmierny ciężar zeszytów, książek i pomocy szkolnych dźwiganych przez uczniów w plecakach, teczkach i torbach. Problem, który znany był za czasów dziadków, potem rodziców, dotyczy również kolejnego pokolenia dzieci i młodzieży. Kilka lat temu minister edukacji narodowej zainaugurował w jednej z warszawskich szkół akcję edukacyjną Ogólnopolski Dzień Tornistra, której celem jest zwrócenie uwagi na ciężar plecaków noszonych przez uczniów do i ze szkoły. Nie skończyło się na akcji – zostały wydane rozporządzenia obligujące dyrekcje do zapewnienia uczniom w szkole miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych, np. szafek lub półek do indywidualnego użytku.

Badania przeprowadzone w kilku śląskich szkołach, w grupie 332 uczniów w wieku od 6 do 9 lat, świadczą, że sprawa nie wygląda dobrze. W badanej grupie najmłodszych uczniów waga tornistra wraz z zawartością zmieniała w poszczególnych dniach, a średnio wynosiła 3,57¹0,58 kg. Najcięższy tornister w tej grupie dzieci ważył 6,63 kg! Także w ocenie 77% rodziców spakowane tornistry ich dzieci były ciężkie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pojawia się pytanie: jaka powinna być dopuszczalna waga uczniowskiego tornistra z zawartością? Zalecenie Głównego Inspektora Sanitarnego mówi, że waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała jego właściciela. Autorki wspomnianego badania przekonują, że zalecenie to za mało. Powinna zostać ustanowiona obligatoryjna norma, a jej granica powinna wynosić 10% masy ciała ucznia. – W większości krajów europejskich ciężar tornistra o masie względnej przekraczającej 10% uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia, gdyż może prowadzić do wad postawy i bólu kręgosłupa – uważa współautorka badania dr n. med. Jolanta Malinowska-Borowska, adiunkt w Zakładzie Toksykologii i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Co sprawia, że uczniowskie tornistry są przeciążone? Problem zaczyna się od wagi samego tornistra. Z przeprowadzonego badania wynika, że oprócz lekkich, ważących mniej niż kilogram, tornistrów, zdarzają się modele ważące nawet 2,5 kg. Rodzice, pytani o kryteria decydujące o wyborze plecaka, najczęściej wskazują: usztywnienie jego tylnej ścianki, obecność wielu przegródek, kolor i markę. Warto jednak, by przy wyborze plecaka uwzględniano również jego wagę, a takie kryterium zadeklarowało tylko 15% rodziców.

Zawartość tornistra to książki i zeszyty, a także: przybory do wychowania plastycznego i technicznego, obuwie zmienne, strój na w-f, drugie śniadanie, telefon komórkowy, tablet, a często także dodatkowe „skarby”. U dzieci z najmłodszych klas konieczne jest sprawdzanie przez rodziców zawartości plecaka i eliminowanie zbędnych przedmiotów. Ciekawostką jest, że z przeprowadzonego badania wynika, iż dziewczynki mają tendencję do zabierania do szkolnych plecaków większej liczby przedmiotów niż chłopcy.

Zagrożenia, które wynikają z noszenia na plecach nadmiernego balastu, są znane. Na bieżąco to większe zmęczenie i niedotlenienie, a w dalszej perspektywie – wady postawy, bóle pleców i kolan. Początek roku szkolnego, spotkania z rodzicami to dobry czas, by zadbać w szkole o miejsce, w którym można pozostawić obuwie zmienne, strój do wychowania fizycznego itp. Warto przypomnieć nauczycielom, by na zakończenie lekcji informowali, czy podręcznik będzie potrzebny w domu, czy też można zostawić go na półce w szkole. Kolejny Ogólnopolski Dzień Tornistra przypada 1 października. Może uda się do tego czasu opracować strategię zredukowania ciężaru noszonego codziennie przez uczniów do i ze szkoły. /akw

2021-09-07 11:14

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archidiecezja warszawska zachęca katechetów do nauki języka migowego

[ TEMATY ]

Warszawa

edukacja

szkolnictwo

Bożena Sztajner/Niedziela

- Apelujemy do katechetów świeckich o rozszerzanie swoich kompetencji zawodowych, w szczególności jeśli chodzi o szkoły specjalne czy duszpasterstwo osób głuchoniemych – mówi ks. Łukasz Przybylski, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży warszawskiej kurii metropolitalnej. Jak podkreśla, potrzebne są nowe kadry, które w przyszłości mogłyby zastąpić katechetów obecnie pracujących z niepełnosprawnymi uczniami.

- Potrzebujemy katechetów, którzy zaangażowaliby się w pracę z uczniami niesłyszącymi. Już teraz mamy pewne braki personalne, choć niewielkie. Natomiast trzeba myśleć przyszłościowo, by ci, którzy uczą niepełnosprawnych już od wielu lat, mogli być za jakiś czas zastąpieni przez wykwalifikowane kadry – wyjaśnia ks. Łukasz Przybylski w rozmowie z KAI.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: mieć nadzieję to uczestniczyć

2025-12-06 10:59

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

„Bóg, który stał się człowiekiem, spotyka nas w sytuacjach każdego dnia. W problemach i w pięknie świata Jezus nas oczekuje i angażuje nas, prosi, abyśmy działali wraz z Nim. Dlatego właśnie nadzieja oznacza uczestnictwo!” - powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej nadzwyczajnej audiencji jubileuszowej.

Na wstępie papież przypomniał, iż Adwent uczy nas rozpoznawania obecności Boga i przygotowuje na Jego powrót. Oczekiwanie chrześcijańskie nie jest bowiem bierne: Boże Narodzenie ukazuje Boga, który angażuje ludzi, dlatego nadzieja oznacza uczestnictwo. Jako „pielgrzymi nadziei” mamy działać, a nie tylko czekać - zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Sutanna jako znak wyboru - obłóczyny w katedrze świdnickiej

2025-12-06 14:57

[ TEMATY ]

Świdnica

obłóczyny

wsd świdnica

Świdnica ‑ Katedra

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Nowoobłóczeni alumni, od lewej: kl. Łukasz Przetocki, kl. Szymon Makowski i kl. Wiktor Zychla.

Nowoobłóczeni alumni, od lewej: kl. Łukasz Przetocki, kl. Szymon Makowski i kl. Wiktor Zychla.

Ilekroć będziecie zakładać sutannę, pomyślcie, ile treści ona niesie – tymi słowami bp Marek Mendyk zwrócił się do alumnów podczas uroczystości obłóczyn w katedrze świdnickiej 6 grudnia. Jak podkreślił, strój duchowny nie jest jedynie zewnętrznym znakiem, lecz świadectwem wyboru drogi, która ma prowadzić ku służbie i oddaniu Chrystusowi.

W pierwszą sobotę miesiąca w katedrze świdnickiej odbyła się uroczysta liturgia pod przewodnictwem bp. Marka Mendyka, podczas której trzech alumnów III roku Wyższego Seminarium Duchownego w Świdnicy przyjęło strój duchowny. Był to moment szczególnej łaski, ich pierwsze publiczne wejście na drogę kapłańskiego świadectwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję