Reklama

Wiadomości

Szkoła jako ostatnie miejsce wolne od ekranów

Dlaczego musimy zakazać telefonów – dla dobra dzieci, relacji i… sensu edukacji

W debacie o edukacji padają słowa: „innowacja”, „nowoczesność”, „cyfrowa przyszłość”. A tymczasem najważniejsza rzecz dzieje się tuż pod naszymi nosami: dzieci przestają być w szkole obecne. Dosłownie i w przenośni. W świecie pełnym ekranów szkoła jest jednym z ostatnich miejsc, które może (i musi) dać im ukojenie od cyfrowego zgiełku. Dlatego zakaz telefonów nie jest zamachem na wolność, lecz oddechem dla ich młodych, przeciążonych głów.

2025-12-12 20:11

[ TEMATY ]

szkoła

felieton

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwa światy. Dwie szkoły. Jedna przepaść

Pracowałem w dwóch szkołach o diametralnie różnych zasadach: w jednej dzieci mogły używać telefonów na przerwach, w drugiej – nie. Różnica była uderzająca. W szkole, gdzie telefony były dozwolone, uczniowie wchodzili na lekcję jak w półśnie. Jeszcze kończyli misję w grze, scrollowali w telefonie, odpisywali na wiadomości. Oczy przyklejone do ekranu, a w tle – dzwonki powiadomień. Było normalne, że w trakcie zajęć ktoś odbierał telefon od rodzica: „Ale to mama, proszę pana”.

Na przerwach nie istniały prawdziwe rozmowy ani spontaniczna zabawa. Dzieci trzymały ręce na telefonach, patrzyły w ekrany, a czas wolny wypełniał scroll, kliknięcia i powiadomienia. Relacje między uczniami były płytkie, powierzchowne, przerywane co kilka minut alertami z aplikacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W drugiej szkole – cisza od powiadomień, a głośniej od śmiechu. Tam nie było „proszę pana, tylko dokończę filmik”, nie było dzieci-zombie. Dzieci patrzyły sobie w oczy, rozmawiały, bawiły się w grupach. Nagle szkoła stała się miejscem prawdziwych relacji, a nie pikselowych sygnałów. Widziałem, jak dzieci na powrót uczą się patrzeć na siebie, słuchać się nawzajem i współdziałać w grupie. To doświadczenie pokazuje jasno: obecność telefonów w szkole zmienia klimat całej przestrzeni edukacyjnej.

Telefon nie jest elementem systemu bezpieczeństwa

Reklama

Często argumentem przeciwników zakazu jest „bezpieczeństwo”. Rodzice dzwonią do dzieci w czasie lekcji, bo chcą mieć pewność, że nic złego się nie dzieje. Jednak prawda jest prosta: jeśli wydarzy się coś naprawdę poważnego, informacja i tak dotrze do rodzica przez szkołę, sekretariat czy pedagoga.

Smartfon nie jest częścią systemu bezpieczeństwa szkoły – jest jedynie narzędziem, które ułatwia rodzicom spokojne sumienie. Tymczasem w praktyce dzieci są od niego bardziej rozproszone i zestresowane niż w środowisku, gdzie obowiązuje zakaz. Telefony w szkole nie chronią, one odciągają uwagę, zaburzają rytm dnia i przeszkadzają w nauce.

Nadmiar technologii szkodzi

Badania neuropsychologiczne pokazują jednoznacznie, że nadużywanie smartfonów realnie zmienia mózg. Zmniejsza istotę szarą, osłabia zdolności poznawcze, a w skrajnych przypadkach wywołuje zmiany zbliżone do tych obserwowanych u osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych. Smartfon staje się dopalaczem uwagi, który konkuruje z naturalnymi procesami koncentracji.

W praktyce oznacza to, że dzieci, które spędzają wiele godzin dziennie przed ekranem, szybciej tracą cierpliwość, nie potrafią skupić się na jednym zadaniu, są podatne na frustrację i mają trudności w nawiązywaniu głębszych relacji z rówieśnikami. To nie jest teoria – to obserwacja z codziennego życia szkoły, gdzie wprowadzenie zakazu telefonów zmienia całkowicie dynamikę klas i korytarzy.

Szkoła offline istnieje. I działa …

Reklama

W Polsce funkcjonują placówki, które konsekwentnie wprowadziły zakaz korzystania z telefonów. I co ciekawe – dzieci wcale nie buntują się przeciwko tym zasadom. Przeciwnie: uczą się kreatywności, spontanicznej zabawy, rozmowy. Uczą się nudy, która rodzi pomysłowość. Uczą się konfliktów i ich rozwiązywania – a nie uciekania w ekran.

Zakaz nie jest represją. Jest świadomym wyborem szkoły, by chronić czas, uwagę i relacje dzieci. To, co dla niektórych rodziców wydaje się ograniczeniem, w praktyce jest wolnością: przestrzenią, w której dzieci mogą w pełni funkcjonować i rozwijać się społecznie.

Cyfrowe sowie pokolenie

Dzieci funkcjonują w rytmie powiadomień, a nie w rytmie własnej uwagi. Coraz większa grupa uczniów mentalnie jest poza szkołą. Nie „osłabiona motywacja”, nie „trudny wiek”. Ich świat opiera się na natychmiastowej nagrodzie, a szkoła – w logice wysiłku. To nierówny pojedynek, który szkoła przegrywa, jeśli nie stawia granic. W tej rzeczywistości cyfrowa przerwa nie jest odpoczynkiem – to ciągły dopływ bodźców, który uniemożliwia dziecku prawdziwe wyciszenie i odbudowanie energii.

Wróćmy do fundamentów: zasady, konsekwencja, sens

Nie chodzi o „atrakcyjność lekcji”. Od tego są influencerzy i media społecznościowe. Chodzi o przywrócenie fundamentu: umiejętności koncentracji, cierpliwości i głębszego rozumienia treści.

Szkoła potrzebuje powrotu do podstawowych zasad: stabilnych reguł, konsekwencji w ich egzekwowaniu, rytmu pracy i nauki, uczenia myślenia, a nie tylko klikania.

Bez tego nie odbudujemy zaangażowania ani sensu uczenia się. Zakaz telefonów nie jest celem samym w sobie – jest narzędziem, które pozwala odbudować sens edukacji.

Paradoks: zakaz daje wolność

Rodzice boją się utraty kontaktu z dzieckiem, a tymczasem to właśnie telefon odbiera prawdziwy kontakt. Zakaz niczego nie zabiera, przeciwnie – oddaje: uwagę rówieśników, przestrzeń na wyobraźnię, naturalny odpoczynek od bodźców, możliwość skupienia, spokojniejszą codzienność.

To jedyne miejsce, gdzie młode głowy mogą naprawdę odpocząć. Zakaz telefonów w szkole nie jest tyranią ani przesadą. To odważny gest przywracania przestrzeni, w której człowiek spotyka człowieka. Szkoła staje się miejscem nauki cierpliwości, zrozumienia i rozmowy – a nie scrollowania. W epoce, w której tempo życia i natłok bodźców stały się normą, szkoła offline nie jest luksusem, lecz koniecznością. Daje dzieciom coś, czego cyfrowy świat nie może: prawdziwą wolność, prawdziwe relacje i prawdziwy oddech.

Oceń: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Szal: propozycje resortu edukacji są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii

[ TEMATY ]

szkoła

dzieci

Karol Porwich/Niedziela

Propozycje resortu edukacji w organizacji nauczania religii są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli religii - pisze abp Adam Szal w liście pasterskim na rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2024/25. Będzie on odczytywany w świątyniach archidiecezji przemyskiej w niedzielę 1 września.

Metropolita przemyski zwraca uwagę, że Słowo Boże jest najważniejszym źródłem katechezy, które powinno umacniać żywą więź chrześcijanina z Bogiem. Z tego względu potrzebna jest odpowiednia postawa ze strony człowieka wierzącego.
CZYTAJ DALEJ

MKiDN o Magdzie Umer: Polska kultura straciła dzisiaj jeden ze swoich najczulszych głosów

2025-12-12 16:07

[ TEMATY ]

zmarła

Magda Umer

PAP/Szymon Pulcyn

Na zdjęciu archiwalnym z dnia 25.09.2024. poetka i piosenkarka Magda Umer.

Na zdjęciu archiwalnym z dnia 25.09.2024. poetka i piosenkarka Magda Umer.

Polska kultura straciła dzisiaj jeden ze swoich najczulszych głosów. Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Magdy Umer – mistrzyni piosenki literackiej, reżyserki, scenarzystki i aktorki - napisał w piątek resort kultury w serwisie społecznościowym. Magda Umer zmarła w piątek w wieku 76 lat.

„Jej niezwykła wrażliwość, eteryczny głos i kunszt interpretacyjny ukształtowały pokolenia słuchaczy. Przez dekady czarowała nas słowem, pielęgnując pamięć o twórczości Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory” – podkreśliło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we wpisie na X. „Rodzinie i Bliskim Artystki składamy wyrazy głębokiego współczucia” – dodano.
CZYTAJ DALEJ

Bp Wołkowicz: Wpatrujmy się w Maryję po to, by poddawać Panu Bogu!

2025-12-13 09:22

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bp Zbigniew Wołkowicz przewodniczył Mszy św., koncelebrowanej w kaplicy Duszpasterstwa Akademickiego PIĄTKA.

Bp Zbigniew Wołkowicz przewodniczył Mszy św., koncelebrowanej w kaplicy Duszpasterstwa Akademickiego PIĄTKA.

- Wpatrujmy się w Maryję po to, by uczyć się od Niej - w każdej z tych sytuacji życiowych, w których Ona była, i w których my się znajdujemy - poddawać Panu Bogu. Pozwalali Mu się prowadzić - czy jest radość, czy jest niepokój, a wtedy znajdziemy radość najgłębszą. Radość z pewności, że Bóg jest z nami. Bóg jest przy nas - mówił bp Wołkowicz.

Bp Zbigniew Wołkowicz przewodniczył Mszy św., koncelebrowanej w kaplicy Duszpasterstwa Akademickiego PIĄTKA. W wygłoszonej homilii powiedział: - Dziś Pan Bóg przez proroka Izajasza mówi, o gdybyś zważał na me przykazanie. To jest taki troszkę wyrzut z żalem. Gdybyś to uczynił, twoje życie było inne. Wtedy stałby się pokój twój jak rzeka, a sprawiedliwość twoja jak morskie fale. Twoje potomstwo było jak piasek i jak ziarnko twoje na to rośnie. Tak naprawdę to, o co chodzi, to jest otworzyć serce, przyjąć, pozwolić Panu Bogu, żeby to On kierował moim życiem. Oczywiście to nie jest tak, że to wszystko zależy tylko ode mnie, od mojego wysiłku, bo Słowo Boże, bo przykazania, tak naprawdę to jest forma obecności Pana Boga. Taka sama jak w Eucharystii jest obecność Pana Jezusa w Słowie. Boga, który do mnie przemawia. Więc te zalecenia, które daję, są Jego słowami, ale skoro to jest Jego obecność, to to Słowo ma też moc uczynienia tego, co przekazuje. Więc to nie jest tylko mój wysiłek. Moim wysiłkiem jest otwartość, pozwolenie, żeby to Pan Bóg mnie zaskoczył, żeby Pan Bóg ciągle działał. Ale to On działa, On przemienia. Weźmy sobie takie przykazanie miłości nieprzyjaciół. Jest to jedno z przykazań. Najbardziej radykalne w chrześcijaństwie. Po ludzku niemożliwe do zrealizowania. No ale, kiedy przyjmę, że to jest Słowo Boga, że to Pan Bóg wie, co mówi i On mi daje siłę, żeby to uczynić. Z drugiej strony, jeżeli ja próbuję podjąć pewne akty, wyjść do człowieka, który jest moim nieprzyjacielem, którego kochać trudno, to Pan Bóg da mi siłę, żeby to moje działanie przyniosło owoce, żeby przemieniło naszą relację. Zobaczcie, tutaj tak naprawdę widać, że potrzebne są dwie strony w tym, żeby Pan Bóg mógł nas zbawić, mógł przyjść do nas, mógł do nas przychodzić. Z jednej strony potrzebna jest moja otwartość i moja chęć przyjęcia tego Słowa, czyli próba życia Nim. - podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję