Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 24/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: Post, dyscyplina i prostota nie są ucieczką od świata. Są formą wolności

2025-11-23 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Wikipedia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 1, 1-6. 8-20)

Babilon nie tylko podbija, ale także „programuje” elity. Daniel i trzej towarzysze trafiają na dwór, uczą się języka, literatury, dworskich manier. To polityka asymilacji - nowe imiona, nowa szkoła, nowy stół. Młodzi przyjmują naukę, ale stawiają granicę przy „skażeniu” (hebr. gaʾal) królewskim pokarmem. Chodzi o więcej niż przepisy czystości. Pokarm z królewskiego stołu oznaczał udział w kulcie obcych bóstw i w lojalności wobec króla jako „pana życia”. Odmowa jest więc teologicznym „nie”. Chcemy być lojalni wobec króla, ale nie kosztem przymierza.

Daniel nie organizuje buntu. Proponuje próbę dziesięciu dni prostego jedzenia i wody. To roztropny opór. Kluczowe jest powtarzające się „Bóg dał”. Pan wydał Jojakima w ręce Nabuchodonozora (1,2), Bóg dał Danielowi życzliwość przełożonego (1,9) i dał młodzieńcom „wiedzę i biegłość w piśmie”, a Danielowi rozumienie widzeń (1,17). Wygnanie jest przestrzenią działania Boga, który prowadzi przez sumienie i mądrość. Na końcu król stwierdza, że są „dziesięć razy” lepsi od magów. To ironia Ducha. Wierność przymierzu nie ogranicza, lecz oczyszcza rozum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dzisiejszy tekst czytania uczy Kościół, jak żyć w kulturze większości. Pozwala przyjmować to, co dobre, ale domaga się nieprzekraczalnych granic. Tam idzie o przynależność. Post, dyscyplina i prostota nie są ucieczką od świata. Są formą wolności wobec władzy, wobec mody i wobec lęku.

Ewangelia (Łk 21, 1-4)

Jezus „spojrzał w górę” i zobaczył bogaczy wrzucających ofiary oraz ubogą wdowę, która wrzuciła dwie lepty, najmniejsze monety. Komentarz jest zaskakujący. „Ta uboga wdowa wrzuciła więcej niż wszyscy”. Grecki tekst dopowiada, że wrzuciła „cały swój bios”, czyli to, z czego żyła, swój „żebroczny budżet”. Miarą nie jest kwota, lecz udział życia. Przed chwilą Jezus demaskował uczonych, którzy „pożerają domy wdów” (20,47). Teraz widzi wdowę, której dom został być może właśnie tak „pożarty”, a ona mimo to ufa Bogu do końca.

Tekst ma więc dwa poziomy. Pierwszy to pochwała wiary. Kobieta oddaje Bogu nie resztę, lecz centrum bezpieczeństwa. Nie kupuje łaski. Wkłada w skarbonę akt zaufania. Moje jutro jest w Twoich rękach. W tym sensie staje się figurą samego Jezusa, który za chwilę odda na krzyżu cały swój „bios” za życie świata. Wdowi grosz jest małą ikoną Paschy. Drugi poziom to krytyka systemu religijnego. Jeśli świątynia żyje z ofiar takich wdów, a nie broni ich praw, kult staje się jaskinią zbójców. Jezus nie chwali mechanizmu, lecz serce kobiety.

Dlatego Kościół czyta tę scenę jednocześnie jako rachunek serca i rachunek struktur. Rachunek serca pyta, czy moje „dawanie” kosztuje mnie coś naprawdę, czy jest jałmużną z nadmiaru. Rachunek struktur pyta, czy nasze wspólnoty są przestrzenią ochrony dla ubogich, czy tylko liczą ich monety. Prawdziwy kult łączy jedno z drugim. Bóg patrzy na miarę zaufania, a my na miarę sprawiedliwości. Tam, gdzie dar dotyka życia, a wspólnota chroni najsłabszych, tam rodzi się Ewangelia hojnego miłosierdzia.

Podziel się cytatem

Oceń: +42 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie do Słowa Bożego: Królestwo jest „blisko”, gdy słowo Jezusa staje się kluczem ich odczytania i źródłem decyzji

2025-11-27 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Ks. Krzysztof Młotek

Bazylice Św. Pawła za Murami

Bazylice Św. Pawła za Murami
1. czytanie (Dn 7, 2-14)
CZYTAJ DALEJ

Jak wyglądał pierwszy dzień podróży Leona XIV do Turcji?

2025-11-27 19:35

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Leon XIV w Turcji

Leon XIV w Turcji

Leon XIV rozpoczął dziś swą pierwszą zagraniczną podróż apostolską, obejmującą kolejno: Turcję i Liban. Papieska wizyta w Turcji od 27 do 30 listopada przebiega pod hasłem: „Jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest”. Leon XIV przybył tam z okazji 1700. rocznicy Soboru w Nicei (dzisiejszy Iznik), podczas którego położono podwaliny pod chrześcijańskie wyznanie wiary, a także aby uczestniczyć w obchodach prawosławnej uroczystości św. Andrzeja.

O godz. 12.30 czasu lokalnego samolot Airbus 330 włoskich linii lotniczych ITA z papieżem na pokładzie wylądował na międzynarodowym lotnisku Esenboga w Ankarze. Vatican Media
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję