Reklama

Kościół

Krużganek laterański: kawałek raju na ziemi

W sercu Rzymu, przy Bazylice św. Jana na Lateranie - pierwszej z czterech bazylik papieskich - znajduje się prawdziwy skarb historii i sztuki średniowiecznej. Zbudowany został w latach 1222-1230 przez mistrzów Cosmatich. Przestrzeń ta zaskakuje odwiedzających - wśród mozaik, inskrypcji i fragmentów przeszłości, jawi się jako miejsce kontemplacji i pamięci, świadek pokoju i duchowości, skupiony w cichym i trwałym dialogu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Są miejsca, w których hałas codziennego życia, tętniącego na nieustannie zatłoczonych i ruchliwych ulicach, wydaje się zawieszony w cichej bańce absolutnego piękna. Po przekroczeniu niewielkich drzwi, które otwierają się tuż przed transeptem Bazyliki św. Jana na Lateranie, po doświadczeniu sakralnego półmroku przestrzeni kościoła, wzrok nie zostaje rażony światłem.

Oczom ukazuje się wielki krużganek. Wzrok podąża za układem przęseł portyku, otoczonego kolumienkami, który zamyka zieloną przestrzeń trawnika i drzew. Wszystko tonie w ciszy. Tylko w letnim upale rozbrzmiewa muzyka cykad, która zdaje się nieść ze sobą zapach zboża i świeżej trawy. Woda nawadniająca rośliny tworzy łuki tęczowych strumieni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podnosząc wzrok z południowo-zachodniego narożnika portyku, można dostrzec niektóre z wielkich posągów na fasadzie bazyliki, w tym centralną figurę Zbawiciela, latarnie dwóch kaplic w lewej nawie bocznej oraz fasadę lewego ramienia transeptu.

Krużganek jako obraz życia wspólnotowego

Reklama

Krużganek laterański, którego budowę rozpoczęto w 1222 r., za pontyfikatu papieża Honoriusza III, i ukończono w kolejnych dziesięcioleciach, stanowi symbol życia monastycznego inspirowanego regułą św. Augustyna. Zbudowany przez kanoników laterańskich - księży diecezjalnych, którzy przyjęli wspólnotowy styl życia - otwarty dziedziniec stanowi model braterstwa, nauki i wspólnej modlitwy. Wciąż czytelna mozaikowa inskrypcja: Claustri structura sit vobis docta figura podkreśla, że sama architektura krużganka jest „uczoną figurą” tego wspólnego życia, obrazem, który skłania do refleksji nad wychowawczą i duchową funkcją tej przestrzeni.

Arcydzieło sztuki Cosmatich: marmury, mozaiki i dekoracje

Krużganek na Lateranie uważany jest za jeden z najsłynniejszych przykładów sztuki Cosmatich we Włoszech, obok krużganka Bazyliki św. Pawła za Murami. Jego kwadratowa struktura - każdy bok ma 36 metrów długości - otoczona jest portykiem z obniżonymi arkadami, wspartym na kolumnach z odzyskanych materiałów i gąszczu kolumienek o rozmaitych kształtach. Umiejętne wykorzystanie marmurów i mozaik tworzy fascynującą grę świateł i kolorów. Inskrypcja, będąca podpisem tego dzieła, zachowana na jednej ze ścian krużganka, upamiętnia Pietra Vassalletta i jego ojca, działających na przełomie XII i XIII w. Świadczy ona przede wszystkim o obecności prawdziwego rodu artystów i rzemieślników specjalizujących się w marmurze, umiejących łączyć geometrię i figury w języku wizualnym o wyjątkowej elegancji.

Jesteśmy w Rzymie, ale wyczuwalny jest egzotyczny powiew wpływów arabskich i bizantyjskich. Faliste linie lub surowe geometrie, kolorowe kostki z masy szklanej, gdzie czerwień, czerń i złoto zdobiące kolumny i belkowania nie przytłaczają bieli marmurów. Obok kapiteli ozdobionych motywami roślinnymi i małymi postaciami o potwornych lub fantastycznych rysach, znajdują się pary lwów i sfinksów. Strzegą one dostępu do studni, zwanej „studnią Samarytanki”, znajdującej się na środku dziedzińca, z marmurową cembrowiną zdobioną reliefem z epoki karolińskiej.

Wspomnienia z przeszłości

Wzdłuż ścian zachowały się pozostałości architektoniczne, reliefy, płyty nagrobne i dzieła sztuki, które pomagają odtworzyć najdawniejsze etapy historii Bazyliki św. Jana - od pierwotnej inskrypcji na fasadzie po tzw. krzesło gnojne (sedia stercoraria), średniowieczny papieski tron, symbol pokory i odpowiedzialności. Zachował się również grobowiec Riccarda Annibaldiego, wyrzeźbiony przez Arnolfa di Cambia, dzieło zapowiadające humanizm renesansu, oraz płyta nagrobna z twarzą Lorenza Valli, kanonika laterańskiego. Znajdują się tu również niektóre relikwie, takie jak marmurowa płyta, na której żołnierze mieli podzielić się szatą Chrystusa.

2025-07-10 14:05

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W święto Katedry św. Piotra, Jubileusz Kurii Rzymskiej

[ TEMATY ]

Rzym

katedra

Włodzimierz Rędzioch

22 lutego obchodzimy święto Katedry św. Piotra. W tym roku Papież Franciszek zdecydował, że będzie ono dniem jubileuszowym dla Kurii Rzymskiej oraz dla pracowników Gubernatoratu Państwa Watykańskiego oraz instytucji związanych ze Stolicą Apostolską, czyli w praktyce wszystkich pracowników watykańskich.

Obchody rozpoczęły się w Auli Pawła VI, która została podzielanoa na kilka sektorów - pierwsze rzędy były przeznaczone dla kardynałów i biskupów (Papież usiadł wśród kardynałów, ale z boku, obok kard. Comastriego), następny sektor przeznaczony był dla kapłanów, a reszta Aulii dla świeckich pracowników, którzy przybyli na uroczystość również z rodzinami. Medytację o miłosierdziu w codziennym życiu wygłosił ks. Marko Ivan Rupnik SJ, jezuita słoweński, uczeń kard. Tomáša Špidlíka, wielkiego znawcy teologi i duchowości prawosławnej. Ks. Rupnik prowadzi Atelier Sztuki Duchowej w jezuickim Centrum „Ezio Aletti” w Rzymie. Jest znanym artystą, który wraz ze współpracownikami z Atelier wykonał tak znane dzieła jak mozaiki Kaplicy "Redemptoris Mater" w Pałacu Apostolskim, mozaiki w bazylikach w Fatimie i San Giopvanni Rotondo. Wykonał również logo Roku Jubileuszowego Miłosierdzia. Następnie wyruszono w procesji z Aulii na plac św. Piotra i do Drzwi Świętych Bazyliki Watykańskiej, przez które przeszli wszyscy uczestnicy jubileuszowych obchodów. Po nałożeniu szat liturgicznych Papież Franciszek przewodniczył Mszy św. przy ołtarzu Konfesji, nad grobem św. Piotra. Koncelebrowali z nim kardynałowie: Sodano, Re, Bertone i Arinze.
CZYTAJ DALEJ

Boże narodzenie – byle nie magiczne...

Kochani chrześcijanie! Niech te święta będą: Boże i pobożne, rodzinne i pełne miłości, radosne i spokojne! Niech będą wymarzone i najwspanialsze z dotychczas przeżywanych! Byle nie były to święta... magiczne!
CZYTAJ DALEJ

Sąd do 15 stycznia odroczył posiedzenie ws. ewentualnego aresztu dla Ziobry

2025-12-22 12:21

[ TEMATY ]

Zbigniew Ziobro

Adobe Stock

Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa odroczył do 15 stycznia posiedzenie w sprawie ewentualnego aresztu dla byłego ministra sprawiedliwości, posła PiS Zbigniewa Ziobry, któremu Prokuratura Krajowa zarzuca m.in. ustawianie konkursów na wielomilionowe dotacje z Funduszu Sprawiedliwości.

O decyzji sądu, która zapadła na posiedzeniu niejawnym, poinformował prok. Piotr Woźniak, kierujący w Prokuratorze Krajowej śledztwem dotyczącym nieprawidłowości w wydawaniu pieniędzy z Funduszu Sprawiedliwości. O odroczenie posiedzenia wnioskowali pełnomocnicy Ziobry, uzasadniając, że w przedstawionym przez prokuraturę materiale dowodowym są „dość istotne braki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję